Friday, April 24, 2009

Bengkel Konsert KPM 2009


KUALA LUMPUR 16 April 2009 - Konsert Kementerian Pelajaran Malaysia 2009 yang dijadual berlangsung di Kuala Lumpur pada Jun akan datang menjanjikan sebuah persembahan yang istimewa. Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) akan bergema dengan alunan syahdu bakat istimewa daripada 2 orang pelajar Orang Kurang Upaya (OKU) yang turut serta dalam konsert tersebut.

Cacat Penglihatan bukan penghalang untuk menyertai aktiviti anjuran pihak sekolah. Apatah lagi bila terpilih untuk menyertai sebuah persembahan besar seperti Konsert Kementerian Pelajaran Malaysia. Namun apa yang penting ialah ketabahan serta usaha yang gigih tanpa putus asa untuk menimba ilmu dan bersaing dengan pelajar lain. Selain itu, minat yang mendalam dalam bidang yang diceburi juga banyak membantu bagi golongan orang kurang upaya untuk melangkah lebih jauh lagi. Begitulah luahan hati Noor Hidayah Mohd Yusof pelajar Tingkatan Dua dari Maktab Sultan Abu Bakar Johor Bahru. Beliau yang cacat penglihatan sejak lahir ingin menjadi seorang komposer terkenal suatu hari nanti mengucapkan terima kasih kepada rakan peserta yang banyak membantu semasa mengikuti bengkel ini. Katanya lagi perasan gemuruh dan gementar bila mendapat tahu Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong akan berangkat mencemar duli ke Konsert KPM nanti.

Seorang lagi pelajar Tingkatan 4 SMK Pendidikan Khas Setapak, Mohd Nazri Mohd Ashri yang senasib dengan Noor Hidayah juga sependapat dan berasa bersyukur kerana terpilih menyertai bengkel Konsert KPM tahun ini. Naib Johan Pertandingan Tilawah Al Quran Sekolah Pendidikan Khas Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ini bercita-cita menjadi seorang penyanyi suatu hari nanti berkata, peluang yang untuk diberi menyertai bengkel ini akan dimanfaatkan sepenuhnya.

Menurut Penyelaras Vokal Nik Rozalind Nik Hassan dari IPGM Kampus Pendidikan Khas Kuala Lumpur ketika ditemui berkata, kedua-dua pelajar istimewa ini memang berbakat besar. Sangat mudah mendampingi mereka semasa sesi latihan vokal dijalankan. Walaupun kedua-duanya cacat penglihatan, tetapi Allah telah kurniakan sesuatu yang paling istimewa iaitu masing-masing sekeping hati yang mampu melihat, merasai dan menikmati keindahan alam ini. Insyallah jika diasuh dan dilatih, mereka akan berjaya suatu hari kelak. - Oleh Abg Mortadza Abg Fauzan JK Dokumentasi BPG

No comments:

Post a Comment